torsdag 1 oktober 2015

Kål i omgångar och lökar

Nu har jag satt en tredje omgång av Romanesco och röd brysselkål, eftersom de två tidigare omgångarna ätits upp innan de blivit stora nog att skörda. Först av fåglar och sedan av kålfjärilslarver, eftersom jag satte fröna ute utan skydd. Därför har jag nu satt dem i växthuset och kommer sedan att plantera ut dem under i växthuset.
så här håliga blev mina kålplanteringar av kålfjärilslarver
Jag ger inte upp, utan håller med Sara Bäckmo om att kål är suverän mat. Dessutom snygg som tusanSara tipsade också om att så kålen i omgångar för att inte få allt på samma gång och det är något jag verkligen kommer att följa i framtiden. Även om det just i år blivit just så av mina rena misstag...
Tjusigt äppelträd, va? Tog mitt först egna äpple...
Idag har jag även planterat mina Rip van Winkle Narcisser, som jag köpte hos Narciss och tulpans stånd på Äppelmarknaden. Jag har länge tänkt sätta just dem i rabatten mellan min pergola och pallkragarna, på andra sidan gången från min äppel- och päronspaljé.
...  det var oerhört gott. Faktiskt det godaste jag ätit, tror jag bestämt!
Jag skulle också gärna velat sätta gula hyacinter där, men de är tydligen inte härdiga och såldes därför inte. Konstigt eftersom jag ju har hyacinter ute.
Jag såg sådana i påskas, men nu verkar det inte finnas lökar att köpa någonstans. Får kolla i jul om sådana lökar också kommer att finnas då, men huvudsaken är ju mina fina Rip van Winkle Narcisser där.

lökar i lösvikt från Narciss och tulpan, som även kommer
att säljas på Österlens Museuma på 
Löklördag i övermorgon
Jag har däremot inte satt resten av lökarna eftersom det är LöklördagÖsterlens Museum på lördag, då det ska säljas massor av tulpaner, narcisser, liljor, krokus och annat fint av både historiska och moderna sorter. Säkert kommer jag då att köpa fler... Redan nu kan man kolla löklistan här, så det är samma Cecilia som var på Äppelmarknaden.

Inga kommentarer: