torsdag 29 oktober 2015

Päronrosor med lemoncurd

Det finns egentligen massor av alternativ till äppelrosorna jag skrev om härom sistens. Det är egentligen bara att använda något gott att smörja på smördegen, innan man lägger på tunna skivor av en frukt, viker och rullar ihop till rosor.
Till mina Päronrosor med lemoncurd 6 - 9 rosor
började med att sätta ugnen på 225°. Så använde jag resterande
½ pkt smördeg (= 3 plattor, ca 125 g)
Kavlade ut dem och delade också i sex remsor. (Om jag kavlat tunnare bör jag ha kunnat dela den i nio och fått till nio rosor)
Så bredde jag
lemoncurd
 över smördegen.

Jag skar
två saftiga päron
i tunna skivor.   Jag la så päronskivorna omlott över en kant av degen.  Lossade smördegen på den andra sidan av degen och vek den så att äppelbitarna sticker upp över kanten.
Rullade så degen till en ros, som jag la i en pappersform i muffinsformen.

Jag satte in i ugnen, sänkte temperaturen till 200° och gräddade tills de fått färg (ca 20 min).
När jag tagit ut dem ur ugnen pudrade jag florsocker över päronrosorna, som jag avnjöt till kaffe och gott sällskap.

Inga kommentarer: