torsdag 7 januari 2016

Polyglott av musikalitet?

bild lånad från aboutworldlanguages.com
Vad kul; jag insåg när jag läste en DN-artikel på julafton att jag är tydligen en polyglott då jag klarar mig obehindrat på fyra språk och har pluggat tre till. Jag talar obehindrat svenska, engelska, norska och danska, men med det menar jag inte att jag också behärskar alla dialekter på de språken, som någon påpekade. Å andra sidan så förstår jag inte mycket av t ex älvdalska heller, fast svenska är mitt modersmål, men det kan ju omöjligt betyda att jag inte behärskar svenska, eller hur?

klipp ut  i DN-artikeln
Precis som Daniel Pashley menar i DN-artikeln är också jag övertygad om att musikaliteten är hemligheten bakom mitt språkkunnande. Jag lärde mig engelska obehindrat främst genom att lyssna på och översätta texter till musik jag gillade!
Som du nog förstått av mina blogginlägg är jag väldigt intresserad av och tycker att det är kul med språk och funderar en hel del på hur ord spridit sig över världen osv i skolan har jag även pluggat franska, tyska och spanska, men eftersom jag inte använt något av dem lika mycket som de språk jag behärskar är det sämre med förståelsen och mitt eget sätt att uttrycka mig på dem. Jag är dock övertygad om att ifall jag verkligen skulle bestämma mig för att bli flytande på dem så skulle det fungera genom att t ex lyssna mer på fransk musik, läsa tyska tidningar och se spanska filmer, men försöka att inte läsa textremsan. Helst skulle jag dock vilja lära mig tala Xhosa.

Inga kommentarer: