måndag 18 april 2016

Föröka dina lökar!

Buketten nedan ser inte så rolig ut, men jag tycker faktiskt att mina blommor är som vackrast ute där de växer, som tulpanerna i sin rabatt på Gretero ovan.
Största anledningen till att jag plockat några av tulpanerna och mina RipVanWinkle-narcisser är bara för att jag vill att lökarna ska dela sig så jag får fler nästa år.
Som ovan har de fått stå tills de riktigt slagit ut o då har jag tagit hem dem så lökarna förstår att de måste dela sig eftersom blomman då inte kan gå i frö.
De håller sig dock fina i vasen i ett par dagar i alla fall, men vackrast är de ju ute, eller hur?
Jag har läst någonstans om det där med att lökarna delar sig och så har Maja som läser andra året på Alnarp till trädgårdsingenjör bekräftat det för mig, så nu hoppas jag de blir fler!

Inga kommentarer: