torsdag 16 juni 2016

Rabarbercheesecake med vit choklad

Nu har jag skaffat ytterligare en rabarberplanta till kolonin, en jordgubbsrabarber, som jag planterat bredvid den andra. Därför följer nu ytterligare ett recept på en av mina favoritingredienser så här års. Det är ett recept av Leila som jag bearbetat.
 
Rabarber cheesecake med vit choklad
jag började med att koka
7 ½ dl skivad skalad rabarber 
2 dl råsocker 
1 urskrapad vaniljstång   
i c:a 20 min tills rabarbern var mjuk och rörde om försiktigt. Under tiden gjorde jag
satte jag ugnen på 200° och mixade
300 g digestivekex 
150 g rumsvarmt smör
Tryckte ut kexbottnen i en springform med löstagbar kant och lät bottnen fortsätta hela vägen upp till kanten. Förgräddade så kexbottnen i 175° i mitten av ugnen under cirka 10 minuter.
Tog ut bottnen och sänkte temperaturen till 150°.

Vispade
400 g färkost 
1 vaniljstång (endast fröna) 
krämigt.
Vispade ner
3/4 dl råsocker 
2/4 dl maizena 
Rör försiktigt ner ett av
3 ekologiska ägg 
i taget och rör ned
3/4 dl vispgrädde 
Hackade
150 g vit choklad
och smälte den på låg effekt i micron och blandade ned den i ostsmeten.
Rörde ner rabarberkompott lite slarvigt i smeten och hällde allt den i det förgräddade pajskalet.
Gräddade cheesecaken i mitten av ugnen i cirka 1 timme. Låt den gärna stå kvar i eftervärmen tills ugnen har svalnat. Kyl cheesecaken och servera kall. Smaskens!

Inga kommentarer: