onsdag 2 november 2016

Pumpapuré, rostade pumpafrön/pumpakärnor, fler -tricks och pumpapaj

Så här i underbara pumpatider har jag helt kunnat avnjuta egenodlade pumpor i flera former och färger!
De (muscat)pumpafrön jag inte tänker odla rostade jag, vilket är så gott.
När jag gröpt ur dem med glasskopa och tvättat dem blandade jag ihop vitlöksolja med flingsalt som jag la fröna i och blandade runt. Jag la dem så glest i en ugnsfast form och rostar dem 20-25 min i ugn i 175°.
Urgott.
Här kommer några fler tips:
Det är enklare att gröpa ur pumpan om den först bakas i ugnen på 225° i 15 -20 min. Då kan dock inte skalet användas till en lykta.
Den urgröpta pumpköttet mixas så till puré och kan användas i recepten till pumpa paj, fransk pumpasoppa. pumpapaj, pumpabröd osv.
Fantastiskt gott, tycker i a f jag!

Inga kommentarer: