tisdag 20 december 2016

Hemgjort jordnötssmör och nyttigt Snickers-substitut


Eftersom de flesta nötter (och mandel) innehåller olja som binder ihop dem till ett smör (tänk mandelmassa) när de mixas har jag länge tänkt göra eget jordnötssmör. Köpt jordnötsmör innehåller också palmolja och annat jag inte vill äta ändå! Jag har ändå inte lyckats hitta osaltade jordnötter och heller inte tänkt göra något speciellt som innehåller det har jag inte testat förrän nu, när jag hittade recept på peanutbuttercups (min bearbetning av det längst ned) i senaste Buffé. Så här gjorde jag så mitt hemgjorda jordnötssmör väldigt snabbt.

Mixa
250 g osalta jordnötter 
(Jag sköljde bara av de jordnötter jag hittat och torkade dem sedan i 100° i ugnen i en halvtimme.) i någon minut så att mjölet/omvandlas till en kladdig massa; smöret.
½ tsk vaniljsocker
2 -3 msk råsocker
och mixa tills allt blandas. Tillsätt
30 g rumsvarmt smör 
30 g kokosolja 
till önskad konsistens, Tillsätt mer fett om du vill ha ett tunnare smör och vice versa!
En ännu enklare variant av jordnötssmör gjorde jag redan här!

Det blev så mycket att det räckte till en 2½ dl stor glas burk och för att göra denna:

Riktigt nyttig jordnötschoklad a la Snickers ca 40 st 
Smält
1 1/2 dl kokosolja 
1 1/2 dl honung 
i en tjockbottnad kastrull på svag värme. 
Tänkte först när jag läste det här receptet att problemet
med att de smälter snabbt måste kunna avhjälpas om
en använder smält 70%-ig choklad (som bara 
innehåller kakaomassa, socker, kakaosmör och
vaniljstång) istället för kakao, men det hjälper
inte  så värst då det är främst kokosolja
som gör att de smälter i rumstemperatur.
Tillsätt 
150 g 70%-ig choklad 
1 dl jordnötssmör 
och blanda väl. Jag hällde så upp dem i en isform för att få det i fyrkantiga bitar direkt och skulle ha använt fler om jag bara hittat alla de som försvann i flytten. Nu fick jag hälla en i en vanlig liten form också.


Ställ i frysen 1 timme. När jag tog dem ur frysen och tippade dem ur formarna var det så bara att skära dem i ca 2 x 2 cm små bitar. Suveränt goda och precis lagom stora bitar för att känna sig nöd.
Bäst av allt är inte hur goda de är utan att jag får behålla dem och slipper springa på toa direkt efter att ha ätit dem; måste bero på kokosoljan!!

Inga kommentarer: