fredag 16 december 2016

Skonsam mat för kinkiga magar

Som jag tjatat om i snart en månad har jag haft oerhörda problem med magen i snart 4 veckors tid. Det har dessvärre inneburit att jag haft ont och inte ens fått behålla ens skonsamma mat längre än max en halvtimme. Tänkte därför att det kanske är dags att berätta  vad som egentligen är skonsam att äta, för det verkar folk i allmänhet inte riktigt ha koll på. Det hemska är också att jag på flera internetsidor hittat mat som är väldigt svårsmält för mage och tarmar att bryta ner, t ex fullkorn, som ändå presenteras som skonsam.
Den skonsamma kost som kräver lite ansträngning för att bearbetas av mage och tarmar är främst kokt mat, vitt bröd, mjölksyra som t ex i yoghurt och ljust kött som kyckling, te, ägg, blåbärssoppa, vitt ris och morötter. Jag har därför ångkokar torsk (och lax) till lunch, vilket jag ändå inte får behålla bara för att en måste äta fast föda för att hålla igång tarmens arbete, medan jag ätit näringsdryck i övrigt.
Skonsam julmat; kalkon, ägg, kalvsylta och ägg
som far förberett medan vi var på konsthallen
Jag har inte tordats använda några kryddor alls eftersom sådana inneburit fyrverkeri på toaletten direkt efter att jag ätit. Kom dock igår fram till att just ingefära och gurkmeja måste funka. Jag har nämligen fått behålla min morgonshot när jag druckit näringsdryck. Avskyr smaken av kyckling sedan matförgiftningen härom sommaren men om jag kryddar med just ingefära o h gurkmeja bör jag få i mig det med, så köpte kyckling som jag hnrd in med gurkmeja och ingefära innan jag ångkokade det ordentligt (så det inte finns risk för matförgiftning eller mördarsalmonella) med just det. Det gick så bra att jag fick behålla det i mer än 4  h, vilket är det längsta sedan jag blev dålig!
Pocherade ägg är lite extra; Koka upp vatten Stäng av plattan precis när det börjar koka och tillsätt 
1 msk ättika 
salt 
Knäck 
1 ägg
i en kopp. Lägg en sked i vattnet och rör upp en virvel med den. Häll så i ägget så håller det ihop. (Om ej kan du hjälpa till med skeden. Låt ägget ligga i vattnet ett tag o ta upp ägget med en hålslev. Gulan ska vara lite krämig i konsistensen.
Mjölksyrabakterier har hjälpt Maja till
fingerande mage i över ett decennium

Dessutom är förstås regelbundna mat- och toalettvanor viktigt, liksom mat lagad från grunden så att du vet vad som är i den. Viktigt är också att träna, ta det lugnt och inte stressa samt givetvis att skratta. Håll dig ifrån raffinerade varor som vetemjöl, raffinerat socker, processad mat som exempelvis skräckexemplet margarin. Komjölk är egentligen heller inte bra för oss vuxna och jag testar därför laktosfritt nu. Använd i stället havregryn, bovetemjöl, mandel, nötter och stenmalet mjöl, honung och kokossocker, kallpressade oljor som rapsolja, olivolja, kokosolja, linfröolja eller smör. 
Ångkokar kyckling med ingefära och gurkmeja för att
maskera den äckliga (tycker jag efter matförgiftning
och Maja vidriga mördarsalmonellakycklingsmaken
Då återstår det att se om jag äntligen får ordning på magen så jag får avnjuta lite skinka (fläsk är väldigt svårt att bryta ned) i jul. Hoppas verkligen det!

Inga kommentarer: