lördag 8 april 2017

KB art - Kina o Borås i Simrishamn

Idag har ett nytt galleri öppnat mitt i Simrishamn, ja, precis bakom S:t Nicolai-kyrkan faktiskt har KB art öppnat en filial till galleriet i Mariannelund. Fantastiska lokaler med en vacker gård, där det tidigare varit bl a kafé. Huset har annars främst använts som privatbostad.
Det är Anna Mellergård (som faktiskt ursprungligen kommer från Östersund och som bl a samarbetat med Janna Holmstedt, som gick 3 år i Umeå samtidigt som jag gjorde) som tillsammans med maken Pekka (som f ö är överläkare i neurokirurgi i Örebro upptäcker jag nu) öppnar galleriet som även är ett residens (jag var t ex i Riga som AiR 2005) för kinesiska konstnärer.
Mellergårds har bott många år i Kina där de också drev galleri och har många konstnärskontakter. Premiärutställningen What Is Man - Vad Är Då en Människa med vernissage idag är med kinesiska Liu Lifen som ställer ut måleri i akvarell, akryl och bläck. Henne har Mellergårds  följd sedan första åren av hennes utbildning.
— Vi öppnar redan nu på lördag för att inte konkurrera med allt annat som händer i samband med konstrundan på Österlen i påsk. Konstrundan firar 50-årsjubileum just i år och det lär bli ett enormt pådrag under de dagarna, säger Anna till Smålands Tidning.
Målningen ovan Feather Lady köpte paret Mellergård för 15 år sedan och den har fraktats ned från Pekkas hem i Örebro för att vara med i utställningen. När Lifen återsåg den berördes hon av dess styrka och alla målningar i utställningen behandlar uppbrott på ett subtilt sätt.
Skulptören Olle Brandqvist från Borås är medutställare och visar fantastiskt uttrycksfulla huvuden i sten och grupper av män och kvinnor i tenn i animerade grupper där något tycks pågå i expressiva landskap.
Brandqvist hugger huvuden i stenar han ofta hittat och fraktat hem, disciplinerat 8 - 17. Han jobbar i granit, diabas, kvarts osv och varje huvud har en personlighet som förstärks av sådant som sprickor i stenen och genom att vara asymmetriska.
Huvud i kvarts
Mellergårds kommer att tillföra Simrishamn mycket och jag är så glad över att Anna satt precis vid mitt bord på seminariet i torsdags! Hon är en sådan eldsjäl som efterlystes på seminariet och det är närmast osannolikt att hon samarbetat med Janna Holmstedt, som precis forskar i konst i Umeå. Hon inriktar sin forskning på bl a de kinesiska femårsplanerna för lycka, (som jag skrev om redan 2011 ) och att Pekka dessutom är neurokirurg är något som ser ut som en tanke. Ser så fram emot att lära känna dem bättre liksom att följa de kinesiska konstnärerna och jag önskar KB art all framgång här!

Inga kommentarer: