måndag 4 september 2017

Legendariska Lydia Lunch på Garaget i Hammenhög

I fredags upplevde jag något jag nog skulle ha kunnat göra vad som helst för att göra för 30 år sedan. Jag såg och pratade med No Wave-ikonen Lydia Lunch på Garaget i Hammenhög.

Du kan se en del av framträdandet här . Lydia Lunch lyssnade jag en hel del på under mina år som aktiv i Östersunds Musikforum under det sena 1980- och tidiga 90-talet, nämligen. 

Boy/Girl från 1984

Garaget "är en plats för konst, teater, film och musik i Bilfirma N.H.Nilssons gamla garagelänga vid torget i Hammenhög" läser jag på deras egen hemsida.
Lydia Lunch presenteras så här på evenemanget: "amerikansk sångerska, poet, författare och skådespelerska. Som 17-åring startade hon bandet Teenage Jesus and the Jerks och blev snabbt ett av New Yorks mest inflytelserika band på det sena 70-talets New Wave-scen. Lydia Lunch bröt ny mark då och har fortsatt utmana med en mängd olika uttryckssätt. Hon har släppt ett 30-tal album och samarbetat med bl.a. Brian Eno, Sonic Youth, Omar Rodriguez Lopez och Nick Cave.
Lydia Lunch kallar själv sina ord för virus, som infekterar. Om folk förstår vad hon pratar om eller inte är inget som bekymrar henne. Konserten hos oss är ett soloframträdande där hon läser poesi som både skyddar oss från och samtidigt får demoner att dansa långt inom oss. Varmast välkomna till en helt oförglömlig afton!" Det hade de verkligen rätt i!
Förbandet Neutral kommer från Göteborg och de spelar verkligen shoe-gazing a la Ride och andra Manchester-band från slutet av 80-talet. Mitt sällskap, som varken kände till dem eller Lydia Lunch tyckte de är ångestframkallande och retade sig på att medlemmarna Sofie Herner och Dan Johansson stod med ryggen mot publiken under en stor del av konserten. Åter till presentationen: "Neutral ... vars experimentella noisemusik av vardagspoesi och distade gitarrmattor är något helt unikt. Detta vill ni helt enkelt inte missa!"
DJ, soffor och miljön med alkoholfri bar och DJj gav rediga Chaplin-backlash under sent 1980-tal!
Lydia är (givetvis) vän med konstnären Nan Goldin, som gästade Konsthögskolan, Umeå när jag gick där.
Enl turnéledaren i DJ Elena Smon Wolay, (som också är bokare, arrangör, producent) har Lydia Lunch spelat mycket i Göteborg under alla år, men till Norrland kom hon nig aldrig under sent 80-tal. Hon kommer tillbaka för att fira midsommar/sommarsolståndet här med bl a undertecknad!





Inga kommentarer: