tisdag 30 januari 2018

Hjärnan hotad (men botad av rätt kost o benbuljong)

Direktlänken mellan vår hjärna och tarmarna, som alltså innebär att tarmproblem även påverkar vår hjärna och kognitiva förmåga, är ett otvivelaktigt faktum. Det är något som inte bara  (tidigare nämnda) Kathleen Desmaisons och David Perlmutter utan även bl a Giulia Enders betonat. Därför lägger vi nu om kosten enligt bl a Autoimmun Kokbok av Karl Hultén och Cecilia Nisbet Nilsson och särskilt Hotet mot din Hjärna av David Perlmutter, som jag tidigare berättat. Mats Lindgrens hälsoresa, där han berättar om att i mer än 30 år ha varit "förgiftad av för mycket glukos [socker] i blodomloppet. Resultatet av det är att jag varit ytterst inflammationskänslig och blivit förkyld bara någon tittat på mig. ---Min värld har kretsat kring kronisk bronkit, prostatabesvär, kronisk värk, ledbesvär m.m. På senare år har dessa sjukdomar kompletterats med diabetes och hjärt-kärlbesvär. Min diabetes debuterade på allvar när jag försökte bota mina ständiga inflammationer med att pressa apelsiner varje morgon. C-vitamin är ju det bästa, det vet ju alla! Innan diabetesdebuten hade jag prediabetes i över 30 år utan att veta om det."  
Autoimmun Kokbok av Karl Hultén och Cecilia Nisbet
Nilsson och David Perlmutters Hotet mot din Hjärna
Lindgren fortsätter sin historia: "Jag började medicinera mot diabetes och hjärt-kärlbesvären. Enligt min läkare var jag nu inne i 'Naturalförloppet' som innebär att man bara blir sjukare och sjukare och till slut dör i någon hjärtsjukdom. Jag hade tur, av en slump gick jag på en av Annika Dahlqvists föreläsningar om LCHF, Low Carb High Fat. Alltså lite kolhydrater och mer fett.  
Efter tre månader med den nya kosten var jag helt frisk från både diabetes och hjärtbesvär.Inga mediciner alls! [Min kursivering] Efter fyra månader släppte min kroniska värk i i axlar, nacke och rygg. Ledbesvären som jag haft i fingrar och tår var nu ett minne blott. Min sambo, Maggan, som solidariskt bytte till samma kost som mig, blev frisk från migrän och svår eksem som hon haft sedan tonåren. En ytterligare bonus var att jag gick ner 9 kilo i vikt."
En dags meny för vattenfastamorgon-shot (som hållit mig frisk i ca 1½ år: 
½  pressad ekologisk citron,1 tsk kokosolja, 1 tsk honung, kokhett vatten,
riven ingefära, gurkmeja och nymald peppar). Ett glas färskpressade
morötter och rödbetor liksom benbuljong av kyckling och räkor
(infrusna i istärningspåsar)
Jag vet att jag tidigare varit kritisk mot lchf, men de vittnesmål jag nu läst och hört om, samt det faktum att kroppen själv kan tillverka sitt eget glukos, ketoner; av ketogen kost kommer vi i ketos, då ketoner, som du kan läsa mycket mer om här, bildas. Det har fått mig att omvärdera det och jag stinker själv ättika nu på tredje dagen av vattenfasta, vilket innebär att jag är i ketos.  Min käraste, som länge varit inne på paleo-kost, stenålderskost, som påminner om lchf, har, utöver Kathleen DesMaisons fantastiska Slut på sockersuget: potatis - inte Prozac (som jag skrev om här) rekommenderat. 
Perlmutters upplysande Hotet mot din hjärna den överaskande och skrämmande sanningen om hur vete, kolhydrater och socker långsamt dödar ditt mest känsliga organDen har så enormt mycket att komma med så verkligen måste rekommendera och även betona delar ur den här.
Viktigt ur Hotet mot din hjärna : den överraskande och
skrämmande sanningen om hur vete, kolhydrater och

socker långsamt dödar ditt mest känsliga organ

David Perlmutter är neurolog, forskare och professor vid University of Miami Miller School of Medicine 
skrev 
Hotet mot din Hjärna. Han berättar där hur han studerat hur förändrad kost och fasta påverkat hans patienters hälsa. Genom att enl. hans rekommendation utesluta gluten, socker och t o m s.k. "hälsosamma kolhydrater"(som fullkorn) blivit bättre i såväl demensADHDångestkronisk huvudvärk och depression.) 
Därutöver har dr Perlmutter många goda argument om varför man bör lägga om kosten: ”När du ställer om din kropps metabolism från kolhydrater till fett och protein kommer du att märka att du enklare kan förverkliga flera av dina målsättningar, som att gå ned i vikt enkelt och sedan hålla vikten, ha mer energi i vardagen, sova bättre, bli mer kreativ och produktiv, få ett bättre minne och en skarpare hjärna samt ett förbättrat sexliv. Plus att du naturligtvis, skyddar don hjärna” som han skriver i Hotet mot din Hjärna [Grain Brain].  När den kom ut 2013 retade han sannerligen upp många och väckte bestörtning eftersom han menade att kolhydrater allvarligt kan skada hjärnan.
Giulia Enders Charmen med Tarmen

Perlmutter lyfter här fram kunskap som funnits inom medicinsk litteratur sedan decennier om hur kolhydrater, och främst gluten, han allvarligt skada hjärnan. Även så kallade hälsosamma kolhydrater, som fullkorn, kan orsaka demens, ADHD, ångest, kronisk huvudvärk och depression. Han ger en fyra veckors livsstilsplan för mat- sov- och motionsvanor för att hjälpa dig tbli friskare och minska risken för långsiktiga hjärnskador.  Han skriver om riskfaktorer, kolhydratberoende, socker, fasta, motion, sömn och återhämtning. 
Bl a skriver han i början av boken om hur kosten påverkar oss mer än våra gener; se nedan!
Han fortsätter något lugnande:
Dr Perlmutter rekommenderar, utöver surkål, benbuljong för bästa tänkbara hälsa. När jag kokade sådan använde jag mig av benen från en kyckling jag tillagat i lergryta och det blev riktigt gott!

Kokade benbuljong enl recept ur Autoimmun Kokbok så här: 
Samla ihop
1 kg broskrika ben från nöt, lamm, kyckling eller vilt (se olika koktid) alt skal av skaldjur 
använde mig av kycklingben efter att ha ugnsstekt sådan i lergryta) och lägg i en gryta och fyll med
vatten (så att benen täcks) 
Tillsätt
1 msk äppelcidervinäger 
salt (1 tsk per liter vatten)
2 lagerblad 
pepparkorn 
Krydda efter tycke och smak med t ex
Ingefära, lagerblad, libbsticka och selleri
½  färskpressad citron
för att laka ur mer av mineralerna som finns i benen. Koka 5 – 48 h beroende på typ av ben.
Kyckling och fisk ca 5-10 timmar, lamm ca 10-20 timmar och nöt ca 20-30 timmar.
Se till att det småputtrar och inte kokar för hårt. Du kan koka på spisen, i en långsamkokare (slow-cooker) eller i en tryckkokare. I tryckkokare halverar du tiden. Använd sil för att separera benen från buljongen och frys in buljongen i lagom mängd för användning i framtiden. Buljongen håller sig ca 5 dagar i kylskåp. När buljongen har kylts ner i kylskåpet ska det bli ett lock av fett som lägger sig ovanpå buljongen som är som gelé pga gelatinet. Fettet kan du ta bort och använda för stekning eller blanda ner i buljongen. Drick buljongen som den är eller koka den tillsammans med grönsaker eller rotfrukter och gör en god soppa!

Inga kommentarer: