söndag 13 maj 2018

Nyttiga dadelbollar med kokos

Riktigt goda bollar av dadlar och en komisk berättele om mytbildning bjuder jag på nu. Jag köpte dadlar i en arabisk butik och butiksbiträdet, med arabiskt ursprung påpekade allvarligt hur viktigt det är att inte äta ett ojämnt antal dadlar varje gång. Då blir nämligen dadlarna till socker, vilket alltså inte sker när man äter jämnt många... Jag var tvngen att fråga så att jag uppfattat honom rätt så då förklarade han hur de jämna antalet ”magiskt gör dadlarna nyttiga”. Är osäker på hur många de är i detta recept eftersom de mäts volymmässigt men det ska jag inte avslöja för honom!

Dadelbollar med kokos
Blanda
4 dl urkärnade dadlar
4 msk vatten
till en jämn smet i en matberedare.Lägg sedan över smeten i en skål. Tillsätt
2 dl havre
4 msk sesamfrön
4 msk solrosfrön
4 msk hackad mandel

Om smeten är för lös kan du tillsätta mer havre, är den för torr tillsätter du mer vatten.Skapa sedan bollar i storlek efter eget tycke och smak och rulla dem sedan i
2 dl kokosflingor
Låt vila i kylen i minst 30 minuter innan du äter dem.


Inga kommentarer: