torsdag 16 december 2010

SÖMN ger ökad attraktionskraft!

Är lite deprimerad över att äckelparasiten tagit ifrån mig träningslusten helt. Eller egentligen är det inte träningslusten, utan att jag av träning blir svettig och måste duscha i snuskvattnet, vilket jag nu undviker och tvättar mig i kokt vatten istället.
Så här sover Greta och jag oftast i stereo
I morse läste jag så i DN, att sömn gör dig både attraktivare och att du ser friskare ut! Vilken fantastisk nyhet för mig, som sover så mycket efter min olycka, julen 1993. Det var jag naturligtvis tvungen att kolla upp närmare och hittade följande på Karolinska Institutet hemsida:
"[NYHET 2010-12-15] Forskare vid Karolinska Institutet visar i en studie i British Medical Journal (BMJ) att det finns ett stort mått av sanning i begreppet skönhetssömn. Enligt forskarna kan man se en tydlig koppling mellan sömn och om man uppfattas som hälsosam och attraktiv.
John Axelsson på bild från www.esrs.eu
I studien, som leddes av docent John Axelsson vid institutionen för klinisk neurovetenskap, deltog 23 försökspersoner mellan 18 och 31 år. Deltagarna blev fotograferade mellan klockan 14 och 15 på eftermiddagen vid två olika tillfällen; en gång efter en normal nattsömn och en gång under sömnbrist.  Inga av deltagarna var rökare och intag av alkohol var förbjudet i två dygn innan experimentet. Deltagarna hade håret bakåtkammat, var osminkade och hade liknande tvätt- och rakningsprocedurer i de båda betingelserna. Vid fototillfällena uppmanades de att sitta avslappnat och ha ett neutrala ansiktsutryck.
Bilderna var också tagna i ett väl upplyst rum och avståndet mellan kamera och objekt var fixerat. Bilderna blev sedan bedömda och rankade av 65 observatörer avseende hur attraktiv, hälsosam och pigg/trött man ansåg att den fotograferade personen var. Observatörerna bedömde genomgående bilderna på deltagare som sovit för lite som tröttare, mindre hälsosamma och mindre attraktiva.
Det är sedan tidigare väl känt att sömn stödjer återhämtning av en mängd fysiologiska och kognitiva processer. Men den nu publicerade studien visar att sömn även är viktig för vårt utseende och hur vi blir bedömda av andra människor. Förutom att ge vetenskapligt stöd för begreppet 'skönhetssömn', menar forskarna att resultaten visar att sömn med säkerhet påverkar en mängd situationer där vår attraktivitet eller hälsa är av vikt."

Det var verkligen en lycklig nyhet; tänk så attraktiv jag borde bli! (Att sömn gör mig friskare visste jag ju redan, så det var ingen nyhet.)

Inga kommentarer: