måndag 17 augusti 2015

Självförsörjning

Jag älskar verkligen att i det närmaste vara självförsörjande på åtminstone grönsaker, tack vare min kolonilott.
Jag har nu sådant jag aldrig ens trott att jag skulle kunna odla själv, som växer sig stort och frodigt. Allt ovan, purpur-borlotti- och bondbönor, tomater, zucchini i både gult och grönt, blå druvor och nere i påsen även potatis, skördades där i fredags.
Det mesta av det avnjöt vi i en gratäng med fetaost över. Det som är lite tråkigt är att de färgglada borlottibönorna, som du ser samplanterade med tomater nedan, blir vanligt gröna som sockerärtor när man kokar dem.
Just det där med att ha en färgglad trädgård är annars viktigt för mig, som konstnär, som du nog kan förstå.
Jag kan odla både allt det jag önskat sedan länge, men också sådana exotiska växter som minikiwi i växthuset och nektariner ute! 
Sådant har jag aldrig ens i min fantasi kunnat tro att jag skulle kunna odla! Ingetdera är moget än, men jag kan knappt fatta att det redan är så mycket frukt, fast jag planterade dem i höstas.
Detta är verkligen en helt makalöst fantastisk tid. Titta t ex på tulpanträdets makalöst vackra blomma ovan. Det står i Frideborgsparken och är en växt som jag inte ens hört talas om innan jag kom hit till mitt älskade Simrishamn!

Inga kommentarer: