lördag 3 februari 2018

Surkål för bästa tänkbara hälsa

För våra hjärnors och hjärtans skull lägger vi om kosten till autoimmun (som kan hjälpa kroppen att hantera kronisk inflammation och lugna immunförsvaret och för att underlätta läkning) och lchf/paleo (Paleo (stenålderskost) påminner om lchf, men innehåller bara lite mjölk- och äggprodukter eftersom det inte kan ha varit vanligt att få tag i innan vi blev bofasta och började bruka jorden, alltså på stenåldern). Detta fast ingen av oss egentligen har någon autoimmun sjukdom eller inflammatoriska tillståndNåja, problem med tarmar och mage, högt blodtryck, reumatism och  hjärtproblem kan i o f s ju definieras som autoimmuna... Läser på www.paleoteket.se att det kan kräva extra strikthet med kosten för att utesluta inflammationsskapande livsmedel, som du kan läsa mer om här. Jag har ju länge intresserat mig för kosten så det mesta har jag ju levt efter länge. Både i Hulténs/NisbetNilssons Autoimmun Kokbok och i David Perlmutters Hotet mot din Hjärna (som jag tipsade om här) rekommenderas särskilt surkål och benbuljong som extra läkande livsmedel. Jag har därför gjort både ock och delar här med mig av receptet på surkål som utgår från Karin Bojs sådana men kryddar som Tistelvinds som inte är pastöriserad (så bakterier förvinner) och som jag tycker är god och .
Surkål, liten sats 
Ansa och rengör 
2 kg ekologisk vitkål 
Strimla den fint. Riv kålstocken grovt med rivjärn.  Varva kål och 
30 g (4 tsk) jodfritt salt 
1 tsk kummin 
enbär
i en bunke. Pressa med knytnäven så att kålen saftar sig. Lägg kålen och laken i 
1 konserveringsburk av glas som rymmer 2 l 
Pressa hårt med knytnäven så att luftbubblor försvinner. Se noga till att all kål täcks med 
saltlake=
15 g (2 tsk) jodfritt salt per liter kokhett vatten
Täck gärna över kålen med en bit kålblad högst upp i burken. Pressa ner kålen i burken, t  ex med hjälp av en vattenfylld och väl försluten plastpåse. Täck med lock. Ställ burken i rumstemperatur (max 22 grader) i något dygn. 


Flytta sedan burken till ett utrymme där temperaturen är 15–18 grader.  Efter 10–14 dagar flyttar du kålen till kylskåpstemperatur. Nu kan man äta den, men den blir godare om den får mogna i ytterligare 14 dagar.  (Variant med rödkål: Använd rödkål i stället för vitkål. Strimla den i något tjockare skivor, cirka 1,2 mm. Rödkål brukar innehålla mindre vätska än vitkål)  Du kan därför behöva fylla på med rumstempererad saltlake.
Autoimmun Kokbok av Karl Hultén och Cecilia Nisbet
Nilsson
och David Perlmutters Hotet mot din Hjärna
rekommenderar särskilt surkål och benbuljong som extra
läkande livsmedel vid 
autoimmun sjukdom eller
inflammatoriska tillstånd
Oerhört många sjukdomar och tillstånd har ju visat sig bero på inflammationer, precis som Sanna Ehdin varnade för redan 1999 i Den Självläkande Människan. Jag tänker särskilt på NOVA Nexts forskning, från 2015 som visade att många fall av depressioner avslöjades vara frågan om just allergiska reaktioner mot inflammationer, vilket jag skrev om Autoimmun kost är både god och fantasifull bara man söker lite, så det finns inget att förlora annat än en massa kilon! Billigt och gott.
Måste också nämna fantastiske Jonas Bergqvists bok LCHF & Träning eftersom träningseffekten med lchf  är en av orsakerna till min tveksamhet inför det. Han skriver där bl a om olika nivåer att lägga sig på när man över går till lchf.
Jonas Bergqvist är sjukgymnast, kostrådgivare och personlig tränare. Han har också skrivit fler böcker om träning, lchf och paleo samt föreläser mycket.

Inga kommentarer: